Powrót
Etykieta w biznesie
Etykieta jest zbiorem zasad, umożliwiających nam życie w społeczeństwie. Inaczej nazywana dobrymi manierami, savoir-vivrem, bon-tonem czy konwenansem. Zakłada powszechną znajomość obyczajów i reguł towarzyskich. Etykieta pozwala nam na spokojne egzystowanie wśród ludzi, którzy wykazują pewną tolerancję w zakresie zachowań, które nie czynią nikomu szkody, ale i oczekują od nas dostosowania się do podobnych zasad.
Po czym można rozpoznać kulturalnego człowieka? Większość z nas od razu powie, że po ubraniu. Tak, ubiór to ważny element, który rzuca się w oczy, ale zaraz za nim widzimy ruch ciała, mimikę, sposób bycia, wysławiania się, uśmiechu, zachowania – wszystko to mówi nam o tym, kim jesteśmy. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zwiera się w savoir vivre.
Hierarchia
W biznesie obowiązująca jest precedencja służbowa: zawsze ważniejszy jest ten, kto ma wyższe stanowisko, niezależnie od płci i wieku. Jeśli zaś nie ma relacji służbowych, obowiązuje reguła procedencji towarzyskiej, biorąca pod uwagę wiek i płeć. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy.
- Gdy przedstawiasz kogoś, to mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy wiekiem starszemu, osoba o niższym stanowisku, komuś z wyższą rangą.
- W czasie przyjęcia, to gospodarz powinien przedstawiać osobę, której pozostali goście nie znają. Podobnie jest z nowym pracownikiem w firmie, przedstawia go szef.
- Przedstawiając kogoś zawsze podaj jego pełne imię i nazwisko.
- Gdy przedstawiasz osobę komuś z wyższą rangą, wymagana jest szczególna dbałość o formę, np. Pan profesor pozwoli, że przedstawię panu naszego doktoranta, pana Kowalskiego.
- Jeśli natomiast przedstawiamy komuś członków własnej rodziny warto zaznaczyć stopień łączącego nas pokrewieństwa, np. Oto
mój mąż Jan Kowalski.
Przedstawianie siebie
Bardzo wyraźnie podaj imię i nazwisko. Powszechne jest niedbałe wypowiadanie nazwiska co uniemożliwia zapamięta go. Ponadto:
- Przy podawaniu imienia nie używaj zdrobnień np. „Ania’’ zamiast Anna”. Zdrobnienie własnego imienia jest infantylne i stawia
cię w pozycji dziecka.
- Przy przedstawianiu się, oprócz imienia i nazwiska, podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz np. Renata Wrona, aplikant radcowski, właścicielka kancelarii, partner kancelarii itp…
- W przypadku kobiet unikaj podawania ręki w geście sugerującym konieczność ucałowania dłoni. W biznesie kobieta podaje rękę zdecydowanym ruchem do uścisku. Całowanie w dłoń zarezerwowane jest na okazje nieoficjalne, intymne lub wieczorne przyjęcia
o charakterze prywatnym.
Tytułowanie
Do dyrektorów i wicedyrektorów czy prezesów i wiceprezesów zawsze zwracaj się tak samo, a więc Panie Dyrektorze i Panie Prezesie. Nie używaj sformułowań typu ”Wicedyrektorze”.
Usadzanie gości przy stole
Jednym z lepszych sposobów na okazanie swojego szacunku do gościa jest posadzenie go na odpowiednim miejscu. To zaś zawsz znajduje się po prawej stronie gospodarza.
- W sali konferencyjnej miejscem honorowym będzie to znajdujące się naprzeciwko wejścia głównego.
- Honorowymi miejscami w lokalach i restauracjach są te przy ścianach, z widokiem na resztę sali.
Mowa ciała
Swój profesjonalizm możesz podkreślić określonym zachowaniem niewerbalnym: postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym i gestami.
- Staraj się stać prosto i swobodnie.
- Unikaj nadmiernej gestykulacji, ale podczas rozmów staraj się trzymać ręce tak aby były widoczne i gotowe na podkreślanie ruchem twoich wypowiedzi.
- Stojąc, nie krzyżuj nóg i nie przestawaj z nogi na nogę. Najlepszą postawą jest lekkie rozstawienie nóg.
- Jeśli siadasz i masz na sobie spódnicę czy sukienkę, sprawdź czy nie odsłaniasz zbyt dużego fragmentu uda.
- Na spotkaniu biznesowym unikaj zakładana nogi na nogę, raczej ustaw obie stopy równolegle, blisko siebie na podłodze.
Głos
Ćwicz technikę operowania głosem. W biznesie, gdy dochodzi do stresujących sytuacji, nie może zdradzać twojego zdenerwowania podniesiony i piskliwy głos.
- Trenuj kontrolowanie stresu.
- Spokój i opanowanie wyrażone intonacją jest niezmiernie ważne podczas biznesowych rozmów.
Wizytówka
- Podawaj wizytówkę z ręki do ręki, napisem skierowanym w stronę odbiorcy.
- Niedopuszczalne jest przesuwanie wizytówki po stole w stronę rozmówcy.
- O wizytówkę możesz poprosić, jeśli najpierw dałaś swoją.
- Nie wypada prosić o wizytówkę pracowników wysokiego szczebla.
- Zanim schowasz otrzymaną wizytówkę, przeczytaj ją uważnie.
- Możesz, podczas prowadzonej rozmowy, położyć wizytówkę przed sobą, aby móc na nią zerkać. Ta technika jest pomocna zwłaszcza w sytuacji gdy otrzymujesz kilka wizytówek i prowadzisz jednocześnie spotkanie z kilkoma osobami.
Punktualność
- Nie spóźniaj się. Spóźnienie na spotkania jest w bardzo złym tonie.
- Na ustalone spotkania wychodź z zapasem czasowym.
- Jeśli jednak się spóźnisz – pamiętaj, aby przeprosić i krótko się usprawiedliwić.
Telefon
- Jeśli umówiłaś się na telefon, oddzwoń.
- Odbierając telefon pamiętaj o przedstawieniu się.
- Dzwoniąc również się przedstaw.
- Jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.
- Wysyłając SMS napisz swoje nazwisko. Odbiorca nie musi zgadywać, kto do niego napisał.
- Prowadź rozmowy telefoniczne tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom czy osobom w komunikacji lub restauracji.
- Wyłączaj telefon podczas spotkań biznesowych.
- Niech twoje dziecko nie bawi się telefonem służbowym. Zawsze istnieje możliwości, że przez przypadek wybierze numer do twojego kontrahenta.
Poczta elektroniczna
- Nie rozpoczynaj od słowa „Witam”, jest ono zarezerwowane do powitania kogoś kto przyjechał do Ciebie w odwiedziny. Zachowaj
grzecznościowe „Dzień dobry” lub „Szanowny Panie..”
- Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie, aby sprawdzić czy nie ma błędów i literówek.
- Jeśli prowadziłeś korespondencję i ktoś czeka na twoją odpowiedź, odpisz, nie zmuszając kogoś to „ścigania” cię prośbą o odpowiedź.
Profesjonalizm i dyskrecja
- Sprawy prywatne zostawiaj za drzwiami swojego domu.
- W pracy skup się na bieżących zadaniach.
- Prowadząc rozmowę w miejscach publicznych, unikaj podawania cudzych nazwisk.
- Unikaj negatywnych opinii na temat współpracowników czy kontrahentów.
- Jeśli nie możesz o kimś powiedzieć czegoś dobrego, nie mów nic.
Podane przykłady z zakresu etykiety biznesu pomogą Państwu w budowaniu swojej profesjonalnej marki. Znajomość zasad etykiety jest dziś niezbędna dla każdego prowadzącego biznes, jest istotna w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami i współpracownikami. Obowiązuje nie tylko na spotkaniach, w sądzie, ale także podczas rozmów telefonicznych i wymiany korespondencji zarówno tradycyjnej jak i elektronicznej.