back-arrow Powrót
Biznes

Etykieta w biznesie

Etykieta jest zbiorem zasad, umożliwiających nam życie w społeczeństwie. Inaczej nazywana dobrymi manierami, savoir-vivrem, bon-tonem czy konwenansem. Zakłada powszechną znajomość obyczajów i reguł towarzyskich. Etykieta pozwala nam na spokojne egzystowanie wśród ludzi, którzy wykazują pewną tolerancję w zakresie zachowań, które nie czynią nikomu szkody, ale i oczekują od nas dostosowania się do podobnych zasad.

Po czym można rozpoznać kulturalnego człowieka? Większość z nas od razu powie, że po ubraniu. Tak, ubiór to ważny element, który rzuca się w oczy, ale zaraz za nim widzimy ruch ciała, mimikę, sposób bycia, wysławiania się, uśmiechu, zachowania – wszystko to mówi nam o tym, kim jesteśmy. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zwiera się w savoir vivre.

Hierarchia

W biznesie obowiązująca jest precedencja służbowa: zawsze ważniejszy jest ten, kto ma wyższe stanowisko, niezależnie od płci i wieku. Jeśli zaś nie ma relacji służbowych, obowiązuje reguła procedencji towarzyskiej, biorąca pod uwagę wiek i płeć. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy.

  • Gdy przedstawiasz kogoś, to mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy wiekiem starszemu, osoba o niższym stanowisku, komuś z wyższą rangą.
  • W czasie przyjęcia, to gospodarz powinien przedstawiać osobę, której pozostali goście nie znają. Podobnie jest z nowym pracownikiem w firmie, przedstawia go szef.
  • Przedstawiając kogoś zawsze podaj jego pełne imię i nazwisko.
  • Gdy przedstawiasz osobę komuś z wyższą rangą, wymagana jest szczególna dbałość o formę, np. Pan profesor pozwoli, że przedstawię panu naszego doktoranta, pana Kowalskiego.
  • Jeśli natomiast przedstawiamy komuś członków własnej rodziny warto zaznaczyć stopień łączącego nas pokrewieństwa, np. Oto
    mój mąż Jan Kowalski.

Przedstawianie siebie

Bardzo wyraźnie podaj imię i nazwisko. Powszechne jest niedbałe wypowiadanie nazwiska co uniemożliwia zapamięta go. Ponadto:

  • Przy podawaniu imienia nie używaj zdrobnień np. „Ania’’ zamiast Anna”. Zdrobnienie własnego imienia jest infantylne i stawia
    cię w pozycji dziecka.
  • Przy przedstawianiu się, oprócz imienia i nazwiska, podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz np. Renata Wrona, aplikant radcowski, właścicielka kancelarii, partner kancelarii itp…
  • W przypadku kobiet unikaj podawania ręki w geście sugerującym konieczność ucałowania dłoni. W biznesie kobieta podaje rękę zdecydowanym ruchem do uścisku. Całowanie w dłoń zarezerwowane jest na okazje nieoficjalne, intymne lub wieczorne przyjęcia
    o charakterze prywatnym.

Tytułowanie

Do dyrektorów i wicedyrektorów czy prezesów i wiceprezesów zawsze zwracaj się tak samo, a więc Panie Dyrektorze i Panie Prezesie. Nie używaj sformułowań typu ”Wicedyrektorze”.

Usadzanie gości przy stole

Jednym z lepszych sposobów na okazanie swojego szacunku do gościa jest posadzenie go na odpowiednim miejscu. To zaś zawsz znajduje się po prawej stronie gospodarza.

  • W sali konferencyjnej miejscem honorowym będzie to znajdujące się naprzeciwko wejścia głównego.
  • Honorowymi miejscami w lokalach i restauracjach są te przy ścianach, z widokiem na resztę sali.

Mowa ciała

Swój profesjonalizm możesz podkreślić określonym zachowaniem niewerbalnym: postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym i gestami.

  • Staraj się stać prosto i swobodnie.
  • Unikaj nadmiernej gestykulacji, ale podczas rozmów staraj się trzymać ręce tak aby były widoczne i gotowe na podkreślanie ruchem twoich wypowiedzi.
  • Stojąc, nie krzyżuj nóg i nie przestawaj z nogi na nogę. Najlepszą postawą jest lekkie rozstawienie nóg.
  • Jeśli siadasz i masz na sobie spódnicę czy sukienkę, sprawdź czy nie odsłaniasz zbyt dużego fragmentu uda.
  • Na spotkaniu biznesowym unikaj zakładana nogi na nogę, raczej ustaw obie stopy równolegle, blisko siebie na podłodze.

Głos

Ćwicz technikę operowania głosem. W biznesie, gdy dochodzi do stresujących sytuacji, nie może zdradzać twojego zdenerwowania podniesiony i piskliwy głos.

  • Trenuj kontrolowanie stresu.
  • Spokój i opanowanie wyrażone intonacją jest niezmiernie ważne podczas biznesowych rozmów.

Wizytówka

  • Podawaj wizytówkę z ręki do ręki, napisem skierowanym w stronę odbiorcy.
  • Niedopuszczalne jest przesuwanie wizytówki po stole w stronę rozmówcy.
  • O wizytówkę możesz poprosić, jeśli najpierw dałaś swoją.
  • Nie wypada prosić o wizytówkę pracowników wysokiego szczebla.
  • Zanim schowasz otrzymaną wizytówkę, przeczytaj ją uważnie.
  • Możesz, podczas prowadzonej rozmowy, położyć wizytówkę przed sobą, aby móc na nią zerkać. Ta technika jest pomocna zwłaszcza w sytuacji gdy otrzymujesz kilka wizytówek i prowadzisz jednocześnie spotkanie z kilkoma osobami.

Punktualność

  • Nie spóźniaj się. Spóźnienie na spotkania jest w bardzo złym tonie.
  • Na ustalone spotkania wychodź z zapasem czasowym.
  • Jeśli jednak się spóźnisz – pamiętaj, aby przeprosić i krótko się usprawiedliwić.

Telefon

  • Jeśli umówiłaś się na telefon, oddzwoń.
  •  Odbierając telefon pamiętaj o przedstawieniu się.
  • Dzwoniąc również się przedstaw.
  • Jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.
  • Wysyłając SMS napisz swoje nazwisko. Odbiorca nie musi zgadywać, kto do niego napisał.
  • Prowadź rozmowy telefoniczne tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom czy osobom w komunikacji lub restauracji.
  • Wyłączaj telefon podczas spotkań biznesowych.
  • Niech twoje dziecko nie bawi się telefonem służbowym. Zawsze istnieje możliwości, że przez przypadek wybierze numer do twojego kontrahenta.

Poczta elektroniczna

  • Nie rozpoczynaj od słowa „Witam”, jest ono zarezerwowane do powitania kogoś kto przyjechał do Ciebie w odwiedziny. Zachowaj
    grzecznościowe „Dzień dobry” lub „Szanowny Panie..”
  • Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie, aby sprawdzić czy nie ma błędów i literówek.
  • Jeśli prowadziłeś korespondencję i ktoś czeka na twoją odpowiedź, odpisz, nie zmuszając kogoś to „ścigania” cię prośbą o odpowiedź.

Profesjonalizm i dyskrecja

  • Sprawy prywatne zostawiaj za drzwiami swojego domu.
  • W pracy skup się na bieżących zadaniach.
  • Prowadząc rozmowę w miejscach publicznych, unikaj podawania cudzych nazwisk.
  • Unikaj negatywnych opinii na temat współpracowników czy kontrahentów.
  • Jeśli nie możesz o kimś powiedzieć czegoś dobrego, nie mów nic.

Podane przykłady z zakresu etykiety biznesu pomogą Państwu w budowaniu swojej profesjonalnej marki. Znajomość zasad etykiety jest dziś niezbędna dla każdego prowadzącego biznes, jest istotna w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami i współpracownikami. Obowiązuje nie tylko na spotkaniach, w sądzie, ale także podczas rozmów telefonicznych i wymiany korespondencji zarówno tradycyjnej jak i elektronicznej.

Najlepsi autorzy

Aurelia Koksztys-Łuć
Aurelia Koksztys-Łuć
Kancelaria Adwokacka Aurelia Koksztys-Łuć Zajmuję się sprawami z zakresu prawa rodzinnego oraz prawa cy
Mariola Więckowska
Mariola Więckowska
Wykonuję zawód radcy prawnego od 1990 roku. Specjalizuję się w doradztwie prawnym dla realizacji strategii
Olaf Hamberger
Olaf Hamberger
Specjalizuję się w prawie gospodarczym i spółek handlowych, oraz dochodzeniu roszczeń. W ramach wykonywan

Przeczytaj inne artykuły autora

Prawo podatkowe

Terminowość uiszczenia opłaty do której mają zastosowanie przepisy ordynacji podatkowej

W tym artykule chcę zwrócić uwagę na to, że o relacjach pomiędzy spadkobiercami ustawowymi i t

Prawo medyczne

Medycyna pracy – badania pracowników w czasie pandemii

Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. W z